Fortus

Projectbesluit omgevingswet

Het projectbesluit is een belangrijk instrument binnen de nieuwe omgevingswet. Voor vastgoedontwikkelaars en investeerders biedt dit kansen, maar het is wel belangrijk om te begrijpen hoe dit instrument precies werkt. In dit artikel leest u alles over het projectbesluit: wat het is, wie het kan vaststellen en welke stappen u moet doorlopen.

Bij Fortus begrijpen we dat de regelgeving rondom vastgoedontwikkeling complex kan zijn. Daarom helpen we u graag om de mogelijkheden binnen de nieuwe omgevingswet helder te krijgen. Met de juiste kennis kunt u uw investeren in vastgoed nog effectiever maken.

Wat is een projectbesluit binnen de omgevingswet?

Het projectbesluit is een besluit waarmee een overheidsinstantie een project kan realiseren dat afwijkt van de geldende omgevingsplannen. Het vervangt diverse regelingen uit de oude wetgeving, zoals het inpassingsplan, tracébesluit en projectplan Waterwet.

Dit instrument is bedoeld voor complexe projecten met een publiek belang, zoals infrastructuurprojecten, waterveiligheidsprojecten of energievoorzieningen. Het grote voordeel is dat alle benodigde toestemmingen in één besluit worden samengebracht.

“Het projectbesluit biedt overheden een krachtig instrument om complexe projecten te realiseren. Voor vastgoedontwikkelaars betekent dit dat ze bij bepaalde projecten te maken kunnen krijgen met een gestroomlijnd proces. Zorg dat u de mogelijkheden kent en benut.”

Esther – Vastgoed specialist

Voor vastgoedontwikkelaars is het belangrijk om te weten dat een projectbesluit het omgevingsplan automatisch wijzigt. Dit kan zowel kansen als beperkingen opleveren voor uw vastgoedprojecten, afhankelijk van de situatie.

Wie kan een projectbesluit vaststellen?

Niet iedere overheidsinstantie mag een projectbesluit vaststellen. De bevoegdheid is beperkt tot vier instanties:

  • Het Rijk (ministers)
  • Provincies (Provinciale Staten)
  • Waterschappen (dagelijks bestuur)
  • Gemeenten (alleen in specifieke gevallen)

Gemeenten kunnen alleen een projectbesluit vaststellen wanneer het Rijk of de provincie dit expliciet heeft bepaald. In de meeste gevallen werken gemeenten met een omgevingsplan of omgevingsvergunning voor het realiseren van projecten.

Als u plannen heeft voor vastgoed financiering in gebieden waar grote infrastructurele of waterprojecten spelen, is het verstandig om na te gaan of er projectbesluiten in voorbereiding zijn. Deze kunnen namelijk grote invloed hebben op uw investeringsmogelijkheden.

Wat zijn de stappen van een projectbesluit?

Het vaststellen van een projectbesluit verloopt volgens een vast proces met verschillende fasen. Hieronder vindt u de belangrijkste stappen:

1. Verkenningsfase

Tijdens deze fase onderzoekt de overheid of er een opgave is die opgelost moet worden en of een projectbesluit daarvoor het juiste instrument is. In deze fase wordt ook de participatie met belanghebbenden gestart.

De verkenningsfase wordt formeel aangekondigd met een kennisgeving. Hierin staat hoe burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties worden betrokken bij het project.

2. Voorkeursbeslissing (optioneel)

Na de verkenningsfase kan het bevoegd gezag een voorkeursbeslissing nemen. Dit is een besluit waarin de overheid aangeeft welke oplossing de voorkeur heeft. De voorkeursbeslissing is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden bij complexe projecten.

Voor vastgoedontwikkelaars is een voorkeursbeslissing een belangrijk signaal over de richting die het project opgaat. Wilt u meer weten over hoe u hier als vastgoedontwikkelaar op kunt inspelen? Lees dan ons uitgebreide artikel over vastgoedontwikkelaars.

3. Projectbesluit opstellen

Na de verkenningsfase (en eventuele voorkeursbeslissing) wordt het projectbesluit opgesteld. Hierin wordt precies beschreven wat het project inhoudt, welke regels worden gewijzigd en hoe de uitvoering plaatsvindt.

Het projectbesluit bevat ook een motivering waarom het project nodig is en welke alternatieven zijn overwogen. Daarnaast worden alle onderzoeken naar effecten op milieu, natuur, cultuurhistorie en andere belangen opgenomen.

4. Ter inzage legging en zienswijzen

Het ontwerp-projectbesluit wordt zes weken ter inzage gelegd. In deze periode kan iedereen een zienswijze indienen. Dit is een formele reactie waarin u kunt aangeven wat u van de plannen vindt.

Voor vastgoedeigenaren en investeerders is dit een cruciale fase om invloed uit te oefenen als het projectbesluit gevolgen heeft voor uw vastgoed of investeringsplannen.

5. Definitieve besluitvorming

Na verwerking van alle zienswijzen neemt het bevoegd gezag een definitief besluit. Het vastgestelde projectbesluit wordt bekendgemaakt en nogmaals ter inzage gelegd.

Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor projectontwikkelaars is het belangrijk om snel in te spelen op definitieve projectbesluiten. Bent u op zoek naar snelle financiering om kansen te benutten? Kijk dan naar de mogelijkheden voor bridge financiering.

6. Uitvoering en monitoring

Na het onherroepelijk worden van het projectbesluit, kan de uitvoering starten. Het bevoegd gezag is verantwoordelijk voor het monitoren van de effecten van het project.

Wat is het verschil tussen een voorkeursbesluit en een projectbesluit?

Een voorkeursbesluit en een projectbesluit zijn twee verschillende instrumenten binnen hetzelfde proces:

Voorkeursbesluit

Projectbesluit

Optionele tussenstap

Definitief juridisch besluit

Geeft de voorkeursoplossing aan

Bevat gedetailleerde uitwerking van het project

Geen directe juridische gevolgen

Wijzigt automatisch het omgevingsplan

Richtinggevend voor verdere uitwerking

Basis voor daadwerkelijke uitvoering

Een voorkeursbesluit is vooral bedoeld om transparantie te bieden over de gekozen richting, terwijl het projectbesluit alle juridische aspecten regelt die nodig zijn voor de uitvoering.

Voordelen van het projectbesluit voor vastgoedontwikkeling

Het projectbesluit biedt verschillende voordelen voor de vastgoedsector:

  • Integrale besluitvorming: alle benodigde toestemmingen in één besluit
  • Snellere procedures: geen aparte vergunningen nodig
  • Meer rechtszekerheid: duidelijkheid over wat wel en niet mag

Voor vastgoedontwikkelaars die betrokken zijn bij grote projecten met een publiek belang, kan het projectbesluit een efficiënte route bieden. Het kan echter ook beperkingen opleggen als uw vastgoed in het plangebied ligt.

Bij Fortus adviseren we onze klanten over de mogelijkheden binnen de geldende wetgeving. We helpen u graag om kansen te identificeren en financieringsoplossingen te vinden die passen bij uw situatie. Of u nu wilt beleggen in vastgoed of een specifiek ontwikkelingsproject wilt financieren, we denken graag met u mee.

Veelgestelde vragen

In principe kunnen gemeenten geen projectbesluit vaststellen, tenzij dit door het Rijk of de provincie expliciet is bepaald. Gemeenten werken doorgaans met het omgevingsplan of omgevingsvergunningen.

De doorlooptijd van een projectbesluit varieert sterk, afhankelijk van de complexiteit van het project. Inclusief de verkenningsfase kan het proces één tot meerdere jaren duren. De formele besluitvormingsprocedure na de verkenningsfase duurt minimaal enkele maanden.